Argumenterende tekst: mening, struktur og språklige markører

Modul 11 i kursløpet. Les også Leddsetninger og bindeord .

Argumenterende tekst: mening, struktur og språklige markører – oversikt

Dette lærer du

  • Bygge en tydelig tekst med innledning, argumenter, motargument og avslutning.
  • Bruke bindeord og markører for logisk flyt.
  • Nyansere meninger og skrive mer overbevisende.

Struktur (enkelt og tydelig)

  1. Innledning: tema + påstand
  2. Argument 1 + eksempel
  3. Argument 2 + eksempel
  4. Motargument + svar
  5. Avslutning: oppsummering

Nyttige bindeord

  • For det første, dessuten, videre (tillegg)
  • Derfor, på grunn av (årsak)
  • Samtidig, men, likevel (kontrast)

Avsnitt og argumentasjon

Hvert avsnitt bør ha én hovedidé:

  1. Påstand
  2. Begrunnelse
  3. Eksempel
  4. Minikonklusjon

Eksempel:

  • Påstand: Det bør være mer gruppearbeid.
  • Begrunnelse: Elever lærer av hverandre.
  • Eksempel: I fjor fikk vi bedre resultater i prosjektet.
  • Minikonklusjon: Derfor bør gruppelæring prioriteres.

Språk for nyansering

  • Det kan argumenteres for at …
  • Et mulig motargument er …
  • Samtidig er det viktig å huske at …

Språklige markører

  • «Jeg mener at …»
  • «Et viktig poeng er …»
  • «På den ene siden … på den andre siden …»

Eksempel (kort)

Jeg mener at gratis kollektivtransport vil gjøre byen mer miljøvennlig. For det første reduserer det biltrafikk…

Vanlige feil

FeilBedre
Uklare avsnittÉn idé per avsnitt
Ingen motargumentLegg til «Noen mener …, men …»
For lange setningerDel opp i to

Mini-øvelser

  1. Skriv en innledning på 3–4 setninger.
  2. Lag en liste med 5 bindeord du vil bruke.
  3. Skriv et kort motargument og svar.

Videre lesing